Federico Da Montefeltro - Piero della Franscesca
Afstand: Duur: halve dag
Federico da Montefeltro (1422–1482) speelde een belangrijke rol in de militaire en culturele ontwikkeling van Italië tijdens de Renaissance. Als hertog van Urbino was hij niet alleen een condottiere (aanvoerder van huurlingen), maar ook een mecenas die zijn stad tot een centrum van kunst en intellectuele activiteit maakte. Hij transformeerde Urbino daarmee tot een ideale Renaissance-stad. De invloed van zijn hof reikte tot ver over de stadsgrenzen en liet een blijvende indruk achter in Italië.
Dubbelportret
Deze portretten, geschilderd door Piero della Francesca in 1465-1466, tonen Federico da Montefeltro en zijn toen al overleden vrouw Battista Sforza. Battista, afgebeeld met een kunstige knot en een schaakbordmotief van een witte doek, draagt parels en juwelen die haar hoge status en deugden symboliseren. De lichte uitstraling van de modellen, typisch voor Francesca's werk, maakt hen ondanks hun hoge positie menselijk en benaderbaar.
Federico, streng maar eenvoudig afgebeeld, past bij het ideaal van de 'gentiluomo' zoals beschreven door Baldassar Castiglione in Il libro del cortegiano. Deze perfecte hoveling is moedig, muzikaal, kunstminnend, poëtisch en bescheiden. Piero della Francesca schilderde dit werk terwijl hij deel uitmaakte van Federico's hofhouding. Het schilderij is te zien in het Uffizi Museum in Florence.
Piero della Francesca
Piero della Francesca werd geboren in 1420 in Sansepolcro en is daar ook overleden op 12 oktober 1492. Zoals veel renaissancekunstenaars was hij ervan overtuigd dat onze schepping gebaseerd was op een volmaakte geometrie. Zijn eerste werk dateert uit 1445, een veelluik geschilderd voor de Compagnia della Misericordia (Broederschap voor Barmartigheid) uit Borgo Sansepolcro. Het centrale paneel, de Madonna della Misericordia uit 1445 toont al de (boven) wereldlijke sfeer die het latere werk van Piero kenmerkt. De madonna is een massieve cilindervormige figuur, compact weergegeven tegen de onwereldse (hemelse) gouden achtergrond,
De Verrijzenis van Christus, het beroemdste werk van Piero della Francesca, werd geschilderd voor het stadhuis van Sansepolcro, zijn geboorteplaats. In het midden verrijst Christus uit het open graf: niet als lijdende mens, maar als wereldrechter, kalm en onaantastbaar in zijn goddelijke waardigheid.
De compositie lijkt eenvoudig — een driehoek met het gelaat van de verrezen god aan de top — maar blijkt bij nadere blik uiterst verfijnd. Links staan kale bomen, rechts ontluikt een bos: het contrast tussen dood en leven. Onderaan slapen de wachters, elk in een andere houding, als partjes van een appel rond het graf gerangschikt.
Toch is niets toevallig. De perspectieven van landschap, mens en Christus wijken subtiel van elkaar af en worden door Piero vernuftig tot één visuele orde gesmeed. Zo verenigt hij het aardse en het goddelijke, de tijd en de eeuwigheid — is wiskunde van geloof en verbeelding.
Chronologisch gezien zou Borgo San Sepolcro het beginpunt van de reis moeten zijn. Hier werd Piero ook geboren. Zijn huis staat er nog steeds en is onlangs gerestaureerd. Toch begint onze tocht in Arezzo. In de San Francesco kerk (tegenover het beroemde Caffè dei Constanti uit La vita è bella) is de enige overgebleven frescocyclus van Piero te zien die is ontstaan is tussen 1452 en 1460. Gidsen geven rondleidingen en vertellen tot in de details de uitgebeelde Gulden Legende na, de geschiedenis van het kruis waaraan Christus is gestorven. We gaan verder op het pad en nemen vanaf Arezzo de weg naar Borgo San Sepolcro, zo’n dertig kilometer verderop. Vlak voor het stadje, in Monterchi, hangt de ‘Madonna del Parto’ uit 1455, een van de weinige afbeeldingen van de zwangere Maria. Het hemelsblauw van Maria’s jurk is in de loop van de jaren verschoten en de groene en bruine kledij van de engelen zijn verkleurd. Vroeger bevond dit fresco zich in een kapel tussen de cipressen wat naar achteren op het kerkhof, maar het is nu te bewonderen in het Museo della Modonna, een groot woord voor een verbouwde basisschool. Vanaf Monterchi is het maar een kwartier rijden naar het prachtige Borgo San Sepolcro. We bezoeken Piero’s geboortehuis en vinden ook de Galleria Civico, het plaatselijke museum. Hier bevinden zich vier fresco’s, waaronder de beroemde ‘Verrijzenis van Christus’ uit 1458, en de boven omschreven en even beroemde ‘Madonna della Misericordia’ uit 1454.